שעות קבלה: בתיאום מראש
טלפון: 03-5279698
נייד: 050-6306357
כתובת: ביאליק 19, בת ים
 
בדרך הטבע - יוספה בראונשטיין
 
 
 
 
 

חוסר איזון במינרלים חיוניים גורם לבעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות

חוסר איזון במינרלים חיוניים כמו ברזל, אבץ ומגנזיום משפיע על בעיות קשב וריכוז ומחמיר אותן. מחסור במינרלים נובע בין היתר מתזונה לקויה דלה במזונות המספקים אותם, כאשר מחסור בברזל הינו החסר הנפוץ ביותר בקרב ילדים.

הברזל ממלא תפקיד מרכזי בנשיאת חמצן מהריאות לכל תא ותא בגוף וייצור אנרגיה, חיזוק מערכת החיסון וחוסר איזון של דופמין (אחד המוליכים העצביים אשר שולט על בקרת התיאבון, התנועתיות ומצב הרוח). מחסור בברזל מתבטא בתשישות, חיוורון, כאבי ראש, חולשה כללית, הפרעות בשינה, חוסר שקט, פיזור הדעת, חוסר יכולת להתרכז וירידה בביצועים המנטליים.

מספר מחקרים שתוצאותיהם התפרסמו בכתב העת Pediatrics, בחנו את ההשפעה של רמת פריטין (מאגרי הברזל בגוף) נמוכה על איכות השינה והתפתחות בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות . מלבד רמת הפריטין, נלקחו בחשבון גם מדדי קונרס (מבחן קונרס בודק יכולת התמדה במשימה ממושכת על ידי מדידת קשב מתמשך, זמן תגובה ונתונים נוספים). נמצא, כי תוספת של ברזל במשך מספר חודשים העלתה באופן
משמעותי את רמות הפריטין בדם, שיפרה את איכות השינה, המאפיינים ההתנהגותיים והביצועים המנטליים.חלה ירידה משמעותית גם בניקוד של מדד קונרס לעומת המצב ההתחלתי. מסקנת המחקרים הייתה, כי מאגרי ברזל נמוכים תורמים להתפתחות בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות וכי מתן תוספת ברזל משפרת משמעותית את תסמיניהן.

מחקרים עדכניים מצביעים גם על הקשר בין הצטברות ברזל בתאי המוח עקב מוטציות בגנים לבין פתולוגיות של המוח ובכלל זה בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות. גם עודף ברזל בדם עלול לעורר התנהגות אימפולסיביתותוקפנית.

מקורות מהמזון לברזל (במצבי חסר): מהחי: בשר אדום, כבד עוף ומהצומח: ירקות ירוקים כהים, טחינה, דגנים מלאים, קטניות, סויה ומוצריה, שמרי בירה. ספיגת הברזל ממזונות מן הצומח קטנה יותר בהשוואה למזונות מהחי.
חסרים נפוצים אחרים אצל ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות, הם כאמור באבץ ומגנזיום.
האבץ בדומה לברזל הוא מרכיב חשוב במטבוליזם של הדופמין. מחסור באבץ מתבטא בעייפות, ירידה בחוש הטעם, בעיות עור ושיער, היחלשות של המערכת החיסונית והאטה בגדילה. נמצא, כי בקרב ילדים שסבלו מבעיות קשב וריכוז וקיבלו תוספת של אבץ חל שיפור משמעותי בביצועים המנטליים לעומת קבוצת הביקורת.
אבץ נמצא במזונות מן הצומח כגון: זרעים, אגוזים, דגנים וקטניות.

המגנזיום חיוני לפעילות תקינה של מערכת העצבים והשרירים ויצירת אנרגיה. מחקר מסוף שנות ה-90 מצא ששכיחות המחסור במגנזיום אצל ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז גבוהה הרבה יותר מאשר ילדים בריאים.
חסר במגנזיום עלול לגרום לעצבנות, אי שקט, חרדה ודיכאון, "טיקים" בפנים, הפרעות בשינה, התכווצויות שרירים ובעיות קואורדינציה ולמידה. מתן תוספת 200 מ"ג של מגנזיום במשך 6 חודשים שיפרה את השינה והמאפיינים ההתנהגותיים והפחיתה את תסמיני ההיפראקטיביות אצל אותם ילדים בצורה משמעותית. בקרב קבוצת הביקורת שלא קיבלה תוספת מגנזיום נמצאו תסמיני החסר. מגנזיום נמצא בירקות ירוקים כהים, מוצרי סויה, אגוזים ושקדים, דגנים מלאים, אבוקדו.
שמי יוספה בראונשטיין, מומחית לשיטות טיפול טבעיות - תזונתיות, בפיברומיאלגיה, תסמונת המעי הרגיז ומחלות ראומטיות נוספות.

אתם מוזמנים ליצור קשר ולהגיע לקליניקה לצורך, ייעוץ, הדרכה וטיפול - אשמח לעזור לכם ולהראות לכם דרכים להתמודד עם המחלות ולשפר את איכות חייכם.

מלאו טופס צור קשר מימין, או לחצו כאן.