מהן הנקודות הרגישות ומה גורם לכאב ולרגישות שלהן?

 
 
מדובר ב-18 נקודות קטנות שנמצאות באזורים רגישים מסביב למפרקים. כאשר
מפעילים עליהן לחץ קל או בינוני – מרגישים כאב. הנקודות הרגישות מפוזרות
באופן לא אקראי באזור הצוואר והשכמות, בגב, בעצמות בית החזה, במרפקים,
בירכיים, בברכיים ובאזור הישבן. לא ידוע מה גורם לכאב, כאשר לוחצים על
הנקודות האלו.
מכיוון שמיקום הנקודות הרגישות אינו אקראי, רוב החולות בפיברומיאלגיה חוות
כאב באותם אזורים. תחושת כאב כאשר מפעילים לחץ על 11 מתוך 18 הנקודות
לפחות, משמשת דרך לאבחן פיברומיאלגיה.
 
 

איך מפחיתים כאב בנקודות הרגישות בדרכים טבעיות?

מילת המפתח בהתמודדות עם הכאב של הפיברומיאלגיה היא הפחתת סטרס בדרכים שונות: אם נקלעת למצב "משברי", לחץ, דאגות או חרדות בעבודה או בבית, השתדלי "לנתק" את עצמך מהם על ידי שימוש בדמיון מודרך, למשל, כלומר לחשוב על מקום או מצב שגורם לך לתחושה נעימה ו"לזרום" איתו או לנשום מספר נשימות עמוקות. למדי להתייחס למצבי סטרס כאל משהוש"אפשר לחיות איתו" ואז תגלי כי כאשר את נקלעת למצב כזה, הוא לא ישתלט עלייך. היעזרי בטיפולי הידרותרפיה או השתמשי בשיטות ביתיות להקלת כאב: חממיחתיכת בד או "כרית חימום" והניחי אותה על האזור הכואב. כאשר את מתקלחת, הזרימי מים חמים על האזורים הכואבים או שבי לכמה דקות באמבטזרמים ("ג'קוזי"). אין להשתמש באמבט זרמים כאשר יש לחץ דם גבוה.