תזונה אנטי דלקתית מפחיתה תסמינים של פיברומיאלגיה, תסמונת סיוגרן ודלקת מפרקים שגרונית

האם קורה לך…

שאת מתעוררת לעיתים קרובות בבוקר עם כאב וקושי להניע את המפרקים? יש לך תחושה של “חול בעיניים” ויובש בפה? תשישות כרונית? אם כן, ייתכן שאת סובלת מדלקת או תסמונת דמוית דלקת.
 

מהי דלקת?

דלקת היא תגובה של מערכת החיסון שלנו כנגד חיידקים, נגיפים או פציעה ומטרתה להגן על גופנו ולזרז את ההחלמה. דלקת מקומית באה לידי ביטוי ב: נפיחות, חום מקומי ואדמומיות של המקום הפגוע וכאב. לעומת זאת, התסמינים של דלקת שהיא רב מערכתית אינם גלויים כל כך לעין.
 

מהי דלקת חריפה ומהי דלקת כרונית?

דלקת חריפה כמו דלקת בגרון או דלקת בדרכי השתן נמשכת בדרך כלל זמן קצר והיא נגרמת מחיידק, וירוס או פטרייה החודרים לגוף. דלקת כרונית היא תגובה חיסונית ממושכת ולא מבוקרת שגורמת להרס של רקמות. דלקת מפרקים שגרונית, אסטמה או אלרגיות עונתיות הן כמה דוגמאות למצבים שנגרמים בגלל דלקת כרונית.
 

תזונה לקויה, חסרים תזונתיים ודלקת כרונית

תזונה לקויה עשירה בבשר אדום, שומן רווי ושומן טרנס, סוכר לבן וסוכר חום, משקאות ממותקים ודלה בנוגדי חמצון וויטמינים מקבוצת B, מגבירה את הנטייה של מערכת החיסון להגיב בעוצמה רבה ולגרום לדלקת כרונית. דלקת כרונית לא רק שפוגעת באיברים שונים כמו מפרקים, מערכת העיכול, מערכת הנשימה ודרכי השתן, אלא גם קשורה להתפתחות מחלות לב, סוכרת, סוגי סרטן שונים ואלצהיימר ומאיצה את הזדקנות הגוף.
 

הקשר בין תזונה אנטי דלקתית, פיברומיאלגיה ודלקת מפרקים שגרונית

בשנים האחרונות עוסקות הרפואה הקונבנציונלית והמשלימה גם יחד בנושא הדלקת בגלל שנמצא קשר בינה לבין מחלות כרוניות שאופייניות לחברת השפע של המאה ה-21.
בקיץ 2014 פרסם קייזר פרמננטה, אחד מארגוני הבריאות הגדולים בארה”ב, המלצה לעבור לתזונה מהצומח ולהוציא מהתפריט היומי בשר לסוגיו, ביצים, מוצרי חלב ומזונות מעובדים אשר נחשבים למעוררי דלקת, כקו טיפול ראשון למניעה וטיפול במחלות לב וכלי דם, שקשורות, כפי שהזכרתי קודם לכן, לתהליכי דלקת.
הארגון ביסס את המלצתו על עובדות בדוקות ומוכחות: בקרב חולים במחלות כרוניות שעברו לתזונה אנטי דלקתית חלה ירידה משמעותית במדדים של סוכרת, שומני דם ויתר לחץ דם וכתוצאה – גם בשיעורי התמותה.
ואם אנחנו כבר מדברים על פיברומיאלגיה, שהיא דמוית דלקת, מחקרים שנעשו על הטיפול בה והקלה על תסמיניה מצאו כי תזונה צמחונית, שהיא בעצם אנטי דלקתית, שיפרה באופן משמעותי את דפוסי השינה של החולות והפחיתה את הכאב והנוקשות של המפרקים. תוך כדי כך, היא גם תרמה לירידה במשקל וברמות שומני הדם.
מסתבר אם כן, כי לדיאטה צמחונית יש השפעה מיטיבה על תסמיני הפיברומיאלגיה, לפחות בטווח הקצר אך יש לה השפעה דומה גם ביחס לתסמונת סיוגרן ו- דלקת מפרקים שגרונית שהן בעצם מחלות דלקתיות אוטואימוניות ומתאפיינות בכאבים וקשיון מפרקים ותשישות קשה.
 

ומהן ההמלצות שיתרמו להפחתת הדלקת?

  • לצרוך לפחות 5-6 מנות של ירקות ופירות בצבעים שונים (אדום, צהוב, ירוק, סגול, כתום) בצורתם הגולמית (raw) ועם הקליפות שעשירות בסיבים. הפירות והירקות עשירים בויטמייפ, מינרלים ונוגדי חמצון.
  • לצרוך פירות טרופיים כמו אננס ופפאיה המכילים מרכיבים אנטי דלקתיים.
  • להוסיף לתבשילים תבלינים מפחיתי דלקת כמו כורכום, ג’ינג’ר, קינמון, כמון, הל.
  • לכלול בתפריט מזונות מהצומח שיש בהם חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 כמו: אגוזי מלך, זרעי פשתן.
  • לצרוך במתינות מזונות שהם מקורות לשומנים בריאים כמו: שמן זית, אבוקדו, טחינה.

לבריאות!

ההמלצות הן כלליות, ועל כן, לפני כל טיפול תזונתי חשוב לפנות לייעוץ כדי להתאים את הטיפול לתלונות ולסימפטומים.
לקביעת פגישת ייעוץ והתאמת טיפול אישי התקשרו 03-5279698 או 050-6306357

או מלאו פרטיכם בטופס "צור קשר" ואחזור אליכם.